Stel je voor:
Je bent op een afgelegen camping waar één lokale radiozender kan worden ontvangen. Jij wilt naar deze zender luisteren, maar zal daarvoor eerst een radio moeten huren. Bij de campingbalie krijg je twee opties aangereikt:

Optie 1: een basisanaloge radio voor €10,- per dag.
Optie 2: een hippe digitale radio voor €18,- per dag.

Voor welke optie zou jij gaan? Voor de meest simpele optie waarmee je de zender kunt ontvangen of voor de uitgebreide versie met toeters en bellen?

Dezelfde vraag werd voorgelegd aan studenten van de Ohio State University. Daarbij kreeg de helft van de studenten zwart-wit foto’s van de radio’s te zien en de ander helft gekleurde foto’s.

Het was niet verwonderlijk dat maar 25% van de personen die de zwart-wit foto’s te zien kreeg, koos voor de duurdere hippe radio waarvan de meeste functies niet werkten op de camping. 
Opvallend was echter dat van de personen die de gekleurde foto's te zien kregen meer dan 50% koos voor de duurdere hippe versie, die nog steeds maar één kanaal kon ontvangen.

Op basis van deze resultaten trokken onderzoekers de conclusie dat we bij zwart-wit foto’s sterker geneigd zijn om op de praktische eigenschappen van het product te letten, zoals kosten en functionaliteiten. Bij kleurenfoto’s daarentegen letten we vooral op specifieke details van het product, zoals de hoeveelheid en grootte van knopjes. Deze verschillen in focus zijn dermate groot dat ze gedragsverschillen tot gevolg hebben.

Is met die reden de marketingwereld zo kleurrijk?

 

Lee, H., Deng, X., Unnava, H. R., & Fujita, K. (2014). Monochrome forests and colorful trees: The effect of black-and-white versus color imagery on construal level. Journal of Consumer Research, 41(4), 1015-1032. Link

 

  

Lees ook hoe ons aankoopgedrag kan worden beïnvloed door kleine prijsverschillen.