Liraz Margalit is een psychologe die onderzoek doet naar online consumentengedrag en aankoopbeslissingen. Zij onderscheidt zes online shopping persoonlijkheden. In welk webshoptypetje herken jij jezelf?

De kijker-kijker-niet koper
Jij spendeert uren in de webshop om leuke producten te kiezen en deze in de winkelwagen te plaatsen, maar koopt uiteindelijk niets. Je weet namelijk dat het niet zo’n slimme besteding is gezien de krappe portemonnee. Als troost stop je het dan maar in de winkelwagen, want dat geeft het idee dat het toch nog een beetje van jou is.

De merk-gerichte koper
Jij vindt het belangrijk om mee te gaan met de trend en koopt alleen producten van topmerken. Je besteedt vooral aandacht aan de uiterlijke kenmerken van het product, wat zich bijvoorbeeld uit in eindeloos twijfelen over de kleur. Omdat jij vaak beslist vanuit emotionele opwinding, zijn veel van je aankopen een impuls.

De rationele koper
Jij kijkt eerst naar de prijs. Producten die te duur zijn schrijf je direct af. Producten die binnen het budget passen worden onderworpen aan een kosten-batenanalyse: je weegt de voor- en nadelen van de producten tegen elkaar af en kiest voor het product met de meeste plussen en minste minnen.

De eeuwig onderzoekende koper
Jij besteedt veel tijd aan het lezen van beschrijvingen, kenmerken en recensies van een product. Of het nu gaat om een strijkplank of een duur horloge, je neemt pas een beslissing als je alle opties hebt bekeken en vergeleken. Je bent vaak bang dat je verkeerde beslissing neemt en eenmaal een keuze gemaakt heb je nog steeds geen voldaan gevoel. “Misschien had ik toch voor het andere product moeten gaan?”.

De snel-tevreden koper
Jij begeeft je meestal niet zo lang in de webshopomgeving omdat jij kiest voor het eerste beste product dat jouw directe behoefte bevredigt. Waarom je tijd verdoen met het maken van de beste keuze? Goed is goed genoeg!

De twijfelende koper
Jij twijfelt bij alle stappen in het aankoopproces. Je vindt het lastig om een keuze te maken uit de vele producten en eenmaal een keuze gemaakt mis je de overtuiging om ook echt op die koopknop te drukken. Je kunt eindeloos blijven ronddwalen op dezelfde website, op zoek naar het laatste beetje positieve bevestiging voor je aankoop.

 

Margalit, L., (2015). Psychology Today. Link