Onderzoek laat zien hoe het gedrag van mensen verandert op social media nadat zij ‘de mooiste dag van hun leven’ aankondigen.

De onderzoekers volgden op Twitter 923 mensen die lieten weten #verloofd te zijn. Daarop werden de tweets van negen maanden vóór de aankondiging tot 12 maanden na de aankondiging geanalyseerd. De vraag was: zijn deze online persoonlijkheden veranderd na de aankondiging van hun bruiloft?

Het antwoord is ‘ja’, er zijn opvallende wijzigingen te bespeuren. In 69% van de gevallen gebruikten de personen na de bekendmaking van het huwelijk de woorden ‘we’ en ‘wij’, daar waar zij eerder in ‘ik’ termen spraken. Het individu maakte plaats voor het paar.

Ook kwamen er 219% meer familie gerelateerde woorden voor in de tweets, zoals de woorden ‘gezin’ en ‘kinderen’. Mannen startten daar over het algemeen overigens pas mee ná de huwelijksvoltrekking.

Daarnaast lieten de gehuwden in spe lieten zien dat ze meer toekomstgericht werden. Ze twitterden vaker over wat komen ging dan wat achter de rug was.

Er was ook een duidelijk verschil waar te nemen tussen de toekomstige bruid en bruidegom. Wat de vrouwen twitterden over manlief had vooral te maken met emotie zoals: ‘de liefde van m’n leven’ of ‘mijn geweldige schat’. Bij de mannen was dat meer gekoppeld aan de uiterlijke kenmerken van hun ega met bewoordingen als: ‘mijn sexy verloofde’ of ‘mijn mooie toekomstige vrouw’.

Wil jij meer weten over het gedrag van mannen en vrouwen in partnerrelaties, bekijk dan het college Ups & downs in gezinsrelaties.

 

Choudhury, de M., & Massimi, M. (2015). She said yes! Liminality and engagement announcements on Twitter. iConference 2015, Newport Beach, California. Link