Mensen die een aankoop baseren op gevoel zullen sneller aangetrokken worden door afgeronde prijzen, ook al is het product dan een paar euro duurder. Mensen die een aankoop baseren op de rede zullen echter sneller tot aankoop overgaan bij niet afgeronde bedragen. Deze conclusie is getrokken uit vijf wetenschappelijke studies.

Een camera voor die gezellige familievakantie gaat dus gemakkelijker van de hand voor 200 euro dan voor 198,99 euro. Terwijl diezelfde camera voor professioneel doeleinde toch echt eerder wordt aangeschaft voor 198,99 euro dan voor 200 euro.

Je bent dus gemakkelijk geneigd om een persoonlijk of recreatief artikel aan te schaffen als de prijs rond is, terwijl de bereidheid tot aankoop van praktische zaken toeneemt bij niet- afgeronde prijzen. 

Met deze kleine prijsaanpassingen kunnen bedrijven je aankoopgedrag beïnvloeden, SO BE AWARE!

 

Wadhwa, M., & Zhang, K. (2015). This number just feels right: The impact of roundedness of price numbers on product evaluations. Journal of Consumer Research, 41(5), 1172-1185. Link